Cu privire la necorespunderea datelor consumului de gaze indicate în facturile de plată pentru luna decembrie 2010 cu indicii efectivi ai echipamentelor de măsurare gaze ale consumatorilor casnici
Prin prezenta comunicăm, că în ultimul timp întreprinderile de gaze din sistemul SA „Moldovagaz” recepţionează adresări de la consumatorii de gaze în legătură cu datele majorate sau diminuate, incluse în facturile de plată a gazelor naturale consumate în luna decembrie 2010.
Dat fiind, că în mun.Chişinău concentraţia de consumatori este cea mai mare, majoritatea adresărilor au fost recepţionate anume din această localitate. Fiecare adresare vizînd recalcularea sumelor din facturile de plată a fost examinată şi soluţionată în folosul solicitantului. Acest drept este garantat consumatorului prin Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale, aprobat prin Hotărîrea ANRE nr.304 din 07.08.2008.
Cu toate acestea , e necesar de menţionat, că situaţia respectivă a fost cauzată nu din vina furnizorului şi coincide cu perioada de pregătire a populaţiei către sărbătorile de iarnă, care, după cum ne arată practica, se caracterizează printr-o scădere a nivelului de responsabilitate a consumatorilor şi se exprimă prin prezentarea tardivă şi neautentică de către ei a datelor echipamentelor de măsurare în facturile de plată.
O altă expresie caracteristică a perioadei în cauză este faptul neasigurării de către proprietarii caselor particulare şi apartamentelor, în special din mun. Chişinău, a accesului la echipamentele de măsurare, ce în final forţează furnizorul de servicii să aplice prevederile pct.115 din Regulamentul pentru furnizarea şi utilizarea gazelor naturale, care stipulează: „În cazul în care nu este acces la echipamentul de măsurare, furnizorul este în drept să emită facturi în baza calculelor estimative ale consumului de gaze naturale pe o perioadă nu mai mare de 2 (două) luni, întreprinzînd măsuri eficiente pentru contactarea consumatorului şi stabilirea timpului pentru acces la echipamentul de măsurare. Dacă consumatorul nu reacţionează la solicitarea furnizorului, unităţii de distribuţie/transportatoare, fapt confirmat documentar, acesta (aceasta) este în drept să deconecteze instalaţia de utilizare a consumatorului.”
Un alt moment, care, fie în măsură mai mică, dar care la fel a influenţat asupra problemei în cauză în mun.Chişinău, constă în faptul, că întreprinderea municipală nu dispune de posibilităţi suficiente pentru verificarea vizuală lunară a indicilor echipamentelor de măsurare gaze la consumatorii finali.
Numărul de consumatori din mun. Chişinău depăşeşte cifra de 240 mii (dintre care 110 mii au instalate sisteme de încălzire autonomă), iar citirea datelor se efectuează în decurs de 10 zile de către controlorii-revizorii tehnici de reţele, numărul cărora constituie doar 108 persoane. Toate cheltuielile legate de majorarea numărului de controlori sunt strict reglementate de ANRE.
SA „Moldovagaz” se adresează clienţilor săi, în caz de depistare a discordanţelor în facturile de plată, să se adreseze filialelor din teritoriu, pentru a ameliora problema apărută la acest compartiment. Fiecare cerere va fi examinată şi soluţionată în termene restrînse.
Clienţii SRL „Chişinău-gaz” se pot adresa la Centrul relaţii cu consumatorii de pe str. Albişoara,38